احبنى الله و لكن الله لن يفعل ما استطيع انا فعله لكن سيحملنى اكيد فى الوقت الذى لا اقدر انا على الحراك
0
-
0


-

-

رايح فين سلم ورا سلم

5:06 م / مرسلة بواسطة Go2LIghtGO /

عايز اعيط و محدش يوقفنى
و انا فى ابتدائى و المشاعر جوايا سلبية كنت بقول فى يوم هتغير و هرتاح
و انا فى اعدادى لما بس اخد الشهادة هفرح و ابقى كويس
ثانوى بص انت لو دخلت كليه حلوة
و افاجأ بميولى و افاجأ بتدمير مشاعرى
اااااااااااااه
و الكلية لما تتخرج و تشتغل ميولك هتتغير و مشاعرك هتتحول
بص اعمل علاقات اجتماعية كتير
بص حب بنات بالعافية
بص اضحك
بص .....
زعق فى الناس خوفهم منك
اعمل جامد
سيطر....................اااااااااااااااااااااااااااااااااااه

و ربنا فجأة هيعمل معجزة
الله قادر بس هيعمل معجزة فوقته
و منتظر اصبر
منتظر
اصبر
انهيييييييييييييييييييييييييااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار

سلم على سلم و سلم على سلم و انهيار السلالم على بعض

كل اللى عملته ده مغيرش مشاعرى مغيرش ميولى

و فى التعافى
كل خطوة بعملها بلاقى خطوة تانى وراها اصعب
زى اللى بيلعب جيم يخلص الليفل الاول يدخل التانى
التالت
الرابع
مش اخلص اول ليفل و خلاص
اعمل حاجة مرة و خلاص
ااااااااااااايه ده كله ايه ده كله

الجيم مش هيخلص
سلم ورا سلم سلم ورا سلم انا رايح فين رايح فين

رايح فين
يا رب ساعدنى اسندنى تعبت من السلالم
عمال انهج
ريحنى


2 التعليقات:

غير معرف on 14 نوفمبر 2008 في 2:51 م

اخي في الله
اصبر وحتسب
و اسأل الله السلامة
من قلبك
من اعماق قلبك
من اعماق اعماق قلبك

انا كنت مثلك
اعاني
اكثر من 10 سنوات
من المعاناة المتواصلة
و طوال تلك السنوات حاولت و حاولت
ان اتوقف
و ان اكون انسانا جديدا
و لكن


كنت افشل في كل مرة
و اعود من حيث اتيت
اجر اذيال الخيبة
و احمل عاري فوق رأسي
و أمضي
أمضي الى حيث لا اعلم


و توالت السقطة تلو السقطة
و كنت امني نفسي بالنهوض من جديد
حتى تملك مني اليأس
و قررت النسحاب من المعركة
و الاستسلام للأمر الواقع
والاستعداد
لنيل كل كلذات الدنيا الحرام منها قبل الحلال
قررت ان اترك العنان
للمسخ الذي في داخلي ليرى النور
قررت أن اطلق سراح الوحش ليعيث في الأرض الفساد
و يطفئ نار شهوته
و لسان حالي يقول ياربي ان كنت لا تريد هدايتي فاتركني
قد استسلمت لقدري
و ها انا ذا استعد لأفعل ما يوجب غضبك
و يهز عرشك و يفرض علي عقابك

أترى
كم الغضب و السخط في داخلي
كم كنت يائسا محبطا
قررت ان اهرب من بيتي
تاركالا أثر
غير راغب في ان يعثر علي أحد
غير راغب في تحطيم قلوب من أحبوني
أثرت الرحيل
و الوحدة

لكن كان هناك صوت ضعيف في أعماق قلبي
يقول لي
اذا كنت قد استعددت لعقاب ربك
فلا تهن نفسك
بالسقوط في الفحشاء
و أنه حياتك بيدك
و تخلص من ألمك الى الأبد
و النتيجة واحدة
جهنم ساءت مستقرا و مقاما
و سبحان من منعني
حين كنت امام النيل واقفا قبل فجر أحد الليال الأعشر الأخيرة من رمضان
استعد لأترك نفسي بين يدي خالقهاو أمضي الى حيث لا أملك لنفسي من نفسي شيئا
و لاأستطيع أن اعصي ربي
و في لحظة قام فيها القائمون يتضرعون للخالق الحكيم يسألونه من فضله
قمت انا لأقتل نفسي
ضاربا بعرض الحاءط قوله
"و لا تقتلوا انفسكم انه كان بكم رحيما"
و للحظة هممت ان ارمي بنفسي
و لكن الله عصمني
و قررت الانتظار حتى ينقضي رمضان عسى الله ان يقبلني في عتقائه من النار
و انقضى رمضان
و جاء العيد
و أذا بي أصلي العيد خلف أمام جاهل
نسي التكبير
و هو المميز الوحيد لصلاة العيد
فيال حزني لذلك
اذ ادركت انها علامة عدم قبولي من ربي
فعدت لمنزلي اجر اذيال الخيبةو اليأس
و اذا برسالة تأتيني من شيخ أعرفه
"من المقبول منا فنهنيه ومن المردود فنعزيه"
فأجبت في نفسي
أنا المردود
أنا المردود
أنا المردود
غير أن عزاء الأرض كلها لا يكفيني
فما من أحد يعرف همي
و ما من مخلوق يدرك الكرب الذي أنا فيه
تراكم على الهم فنمت
فأذا بي احلم اني انتظر القطار في المحطة
و لكن الرصيف مزدحم
وصل القطار
و لكني آثرت الانتظار حتى يركب الناس
و انشغلت بشئ في يدي
و نظرت
فإذا بالقطار يمضي مسرعا

تخيل
كل هذه العلامات
مرفوض
مردود
محروم
غير مقبول
و لست في قطار الناجين
ماذا تفعل لو كنت مكاني؟!!!!!!!!!
تركت منزلي و أهلي فجرا دون ان اخبر احدا
و عزمت على ان اترك لنفسي العنان
لقد حسمت المسألة
و رددت من باب الرحمة
فاذا كنت لا آمل في نعيم الآخرة
فمن حقي ان اخذ نصيبي من نعيم الدنيا
و ظللت اعد و اعد للقاء أحدهم
و اشترك في مواقع المواعدة
و أحد مواصفات الحبيب المنتظر
و أتتني الردود
حتى اخترت احدهم
و في اليوم الذي خططت فيه لتحديد موعد المقابله
و فبلها ببضع ساعات
كنت سائرا في الشارع
كالهائم على وجهي
اكلم نفسي و كأني أودعها
لأني خططت إذا حصلت على الموعد و نلت شهوتي
فإني لن أنتظر حتي أفضح
و أصبح معيرة لأهلي
كنت سأنهي حياتي بعدها مباشرة
و أذكر كلمات قلتها اشكو نفسي لنفسي و لربي
كل ما تبقى لي
هو أمل ضعيف جدا
في ان تكون محاولة أخيرة سببا في نجاتي
و دعاء بأن ياربي
ان كنت قد كتبت علي العذاب
فاقبضني اليك
و انا راض بعذابك
لكن لا توقعني في معصيتك
فأنا لا أريد أن اهوي في واد الأهوال



أخي
ما ظنك بالعزيز الحكيم
أيتركك و أنت في أمس الحاجة أليه
أم يغرقك و أنت تستنجد به لينقذك
لا و الله الذي لا إله إلا هو

بعد عذاب دام لأكثر من عشر سنوات
اراد الله
فانقلي كل شئ في أقل من عشر ساعات

أقسم بالله العظيم أن هذا ما حدث معي
اكرمني الله بأخ في نفس ظروفي
و لكنه تاب قبلي
تحدثنا يومها لساعات
أكثر من ست ساعات
و ظل يقنعني و يثبتني
و انا أقاوم و أقول لا
و عو بمنتهى اللين و الحنان
يحاول و يحاول
وطلب مني ان أمسح كافة الصور و الأفلان من جهازي فورا
فأبيت
أردت أن أبقى كما أنا و أرفض الأمل
لأني كما قلت له
مات قلبي
و بعد محاولات مضنية منه
و مماطلة شديدة مني
وافق على أن يمهلني حتي الغد

و أمضيت الليل
أفكر و أحاول أن أمسحها
و لكن كيف
؟
كيف و قد سهرت الليال الطوال و انا أجمعها؟!!!!!!!!
كيف و قلبي معلق بها
و بدأت أشاهد منها
و لكن كأنه الوداع
أشاهد و أمسح و أشاهد و أمسح
أتعلم بماذا أحسست
أتعلم كيف تخرج روح الكافر من جسده
كالصوف المبتل من الشوك
كان هذا أحساسي
استغرقذلك الكثير من الوقت
و ذلك الشخص من خلفي
يثبتني

اتعلم ماذا قلت بعدها
الحمد لله رب العالمين
الرحمن الرحيم
مالك يوم الدين
اياك نعبد و اياك نستعين
اهدنا الصراط المستقيم
صراط الذين انعمت عليهم
غير المغضوب عليهم
و لا الضالين
أشهد ان لا إله إلا الله
و أشهد أن محمدا رسول الله
و بفضل تثبيت ذلك الأخ الفاضل
و صدق نيته لله
أنا الآن
تائب
سعيد بتوبتي
استطيع التنفس و أحمل الأمل في صدري
و بكل ثقة أقولها
اصبح عندي قلب ينبض
و أمل في رحمة ربي

فيا أخي
لا تقنط من رحمة الله
القلوب بين اصبعين من أصابع الرحمن يقلبها كيف يشاء
لكن أمره بين الكاف و النون
فرجائي منك
تضرع لله
بقلب ذليل
و ثق في رحمته
و أحسن به ظنك
و ستجد ما يسرك أن شاء الله

غير معرف on 15 نوفمبر 2008 في 12:02 ص

قصتة زييييييي بالظبط
انا بقي كنت وصلت لنفس اليأس محدش حاسس بيا و كنت اقدمت علي الانتحار و نزلت وصلت للنيل و كنت قايل اني هنط بس خفت قلت ما انا لو نطيت هخش النار يعني اتعذب في الدنيا و اللاخرة حرام و رجعت البيت و اليوم اللي بعدة هممت اني اسييب نفسي ما مفيش امل لاني بقالي من تالتة ابتدائي او قبل كدة كمان عايش لوحدي مفيش صديق مفيش اي حد متقبلني و كمان الزيادة ان كنت عاوز مساعدة اقرب واحد اعرفة سابني و الباقي نفض و قال انت عبيط فقلت ما دام انا كدة كدة داخل النار ما استمتع و عملت ميل منفصل عن بتاعي و بدأت اضيف ناس علية و كنت عاوز اكلم حد بس كلة كان اوف لين فقلت يوم تاني هيبقوا اون لاين و في اليوم اللي بعدة قلت اعمل اخر محاولة سيرش في اي امل فلقيت البروفيل بتاع اثمن علي يو تيوب و في الفيديو كنت شفتة كتير بتاع الاستاذ معز مسعود ((علشان تعرف انا اغت ابعت لية لايميلز لمدة 3 شهور من غير استجابة)) فلفتني اسمة اي وانا تشينج فقلت انا هبعتلة لو رد خير لو مردش يبقي حكمل اللي بدأتة بس اللي حصل انة رد عليا تاني يوم و اداني امل كبير في الحياة و رجعت وقفت تاني :)

إرسال تعليق