احبنى الله و لكن الله لن يفعل ما استطيع انا فعله لكن سيحملنى اكيد فى الوقت الذى لا اقدر انا على الحراك
0
-
0


-

-

حملتنى مسئولية الكون

6:25 ص / مرسلة بواسطة Go2LIghtGO /

انا: عايز ايه يا طفلى الحبيب

طفلى: انا زهقت منك

انا: ليه بس كده

طفلى: كمان بتسالنى ليه كفاية سؤالك ده بيحسسنى انك مش حاسس بى خالص و انك بعيد عنى مش بتعبرنى انك حتى مش فاكر انى مجروح مش فاكر انى طفل
مش فاكر انى حزين مش معبر انى بتالم

انا: انا بس هسكت و اسمعك

طفلى: ناقص تتكلم انت ليك عين انت بهدلتنى انا عايز اجرى ابقى واحد تانى غيرك مش عايز ابقاك انت مش عايز اكونك عايز اسيبك ارحمنى سيبنى مش عايز ابقى انت بكرهك

انا: انا مقدر مشاعرك
طفلى : حتى ردك انك مقدر بيخلينى اكرهك كنت فين و انا بتجرح محميتنيش ليه كنت سايب بابا يبهدل فى بالكلام و الزعاق و كنت بتحاقظ على صورته قدام الناس كنت بتقل للنس ده اعظم اب و انا بكرهه
فى وقتها كنت بتقول ان الطفل اللى بيصوت جوايا ده كداب انا عمال اقول بتالم و انت تقول ده بيدلع
اقول بكره بابا و انت تقول بحبه و انا كلب

انا:ساكت و بحبك

طفلى: انا بكره بابا هو جرحنى كتير كتيييييييير ياما زعق و ياما حملنى مسئولية انه مكتئب انى انا السب و انى على ابسطه و اطلعه من اكتئابه مين الكبير و مين الصغير؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا: هو غلطان كان مكتئب و عايز يفرح فكان بيفرح بيك و كان بيلعب بمشاعره و انا سمحت له بكده

طفلى: ياه اخيرا فهمت؟

انا:انا كنت غلطان ان كنت بصدقه انه هو صح و ان من حقه يزعق انت من حقك تشعر بمشاعر كره ناحيتهو انا كان المفروض احميك منه و افهم انه هو اللى غلط مش انت
طفلى:انت كنت بتقول للناس هو صح و طفلى غلط و بتحملنى مسئوليات كبيرة
انا : انا غلطان اوعدك مش هحملك مسئولية مشاعره تانى لو هو مكتئب ده مش بسسببك
لو هو حزين ده مش بسسببك
مش عليك تبسطه
لو مش عايز يتبسط هو حر
هو مسئول عن مشاعره
انت ملكش دعوة
لو زعق ده لانه موجوع هو مش انت السبب

طفلى:
نفسى اثق فيك

انا: وانا هصبر عليك بحبك



3 التعليقات:

غير معرف on 30 نوفمبر 2008 في 7:51 ص

نفسي ابقي حتي زيك عارفف احب نفسي مفيش مرة بحب نفسي الا و بكرها تاني مبستحملهاش
دايما كنت بعمل اللي انت بتعملة الناس تقولي بهذار عاوز ابوك اقولوهم اه و انا بكرهه و يقولولي و ماما اقولوهم اة و برضة مش طايقهم
لاني لو قلت الحق الناس هتقول عليا مش متربي و بابا هيضربني و هيقطع عني المصروف و الدنيا هتبقي جحيم تحت الماء هيهيهيهيهي :)
يمكن انا لما بكتب بلاقيني بقلش مبتسم سعيد
دة مش حقيقي انا بقتل مشاغري بتنطط علشان متطلعش تفضل جوة
دة لما كنت في اوج ساعدتي و طفلي سعيد مكملتش اكتر من يوم و رجعنا للاختباء ورا القلش و الابتسامة هتقلي طيب بتعملهم لية
هقولك اتعودت الدنيا عودتني علي دة
لاني لو طلعت مشاعري الناس بتبعد و تقول دة واد كئييب و لو كتمتها بس فضلت جد يقولوا واد ملل و لما بقييت بالشكل دة بيقولوا دة واد محترم و يبعدوا بس بقي علي اقل

سيبك من دة كلة انا بجد عاجبني انك تفاهمك مع نفسك شوية :)
عجبني الحوار اوي

Comment by كنت مثلية و الآن مشفية on 30 نوفمبر 2008 في 8:20 ص

يااااه ... حوارك حقيقى و صادق.

فكرتنى بطفلتى الداخلية اللى كنت باكرهها جدأً. اخدت وقت طويل جدا علشان احبها و بعدين هيا خدت وقت اطول علشان تحبنى و تثق فيا.

حوارك مع طفلك بجد رائع و انا متأكدة انه هيجيب نتائج رائعة.

ده كان مفتاح شفائى ...

غير معرف on 30 نوفمبر 2008 في 4:24 م

بجد يا نور ... انت ...

بجد شخص عارف انت بتعمل ايه

بتعرف توصل للي جواك وعارف تشعر بنفسك وتحبها

حاجة جميلة

عن إذنك يا نور عندي رسالة لدكتور اوسم ... بس حابب اسيبهاله هنا علشان هو قابل التعليقات بغير معروف

وانا عارف انه هيدخل هنا فقلت اسيبهالوا لعله يشوفها

دكتور اوســم
لماذا تنتقي من التعليقات التي تصلك وتنشر بعضها والأخر لا...كذلك الرد علي التعليقات فهناك تعليقات ترد عليها والأخرى لا؟
هل هناك سبب وجيه لذلك
وشكرا

إرسال تعليق