احبنى الله و لكن الله لن يفعل ما استطيع انا فعله لكن سيحملنى اكيد فى الوقت الذى لا اقدر انا على الحراك
0
-
0


-

-

مشاعرى مشاعر طفل و عقل ناضج جدا

3:05 ص / مرسلة بواسطة Go2LIghtGO /


باكتشف نفسى
من هول الصدمات النفسية بقرار غير واعى و انا صغير من 6 الى 12 قررت اسيب مشاعرى لانها مؤلمة ما اعتمدش عليها و لا اتعامل معاها و انكر وجودها كلها

و اعتمدت على عقلى بس و بقيت ممتاز ناجح محبوب لكن لا اشعر و عندما احاول استرداد مشاعرى اواجه كل الصدمات النفسية

الصدمات النفسية هى
:
كل يوم ممارسة العادة فى الفصل من عمر 3سنين الى 20 سنة فى حضانة و ابتدائى طول اليوم ببراءة
و تحمل كل الاهانات لانى مستمتع و الانفصال الدائم لانى مستمتع
كل اهانة منذ ولدت كنت اتعامل مع مشاعرى بالعادة كالمخدرات عند التوقف اواجه ما هربت منه
20 سنة

هدف حياتى انى ارضى الله و بابا و الناس
الله:
ان اشتم نفسى على كل غلطة و ابهدلها و احتقرها
بابا: دائما اظهر واااااااااااااااااثق شرفنا قدام الناس دايما اضحك خليك احسن واحد اقوى واحد ارفع راسك لن اقبل اقل من الاول
الناس:
احب الناس جدا و اخدمهم جدا جدا لازم دايما يبقوا مبسوطين منى منبهرين راضيين

مشاعرى الان:

بداخلى كراهية لا اتحكم فيها للمجتمع ليه سابنى اوصل للمرحلة دى
كراهية قوية لبابا و الاصدقاء
كراهية غير مرغوب فيها منى تجاه الله لماذا تركتنى
كراهية لنفسى قوية جدا
نظرة دونية لنفسى
احتقار نفسى و انها ملهاش حقوق عندى حتى الجسدية
الصعب كراهية للناس الى بيحبونى
اشعر بالانفصاال و انى الطفل الوحيد هناك بالفصل الذى يتنازل عن حقوقه و كرامته لانه مستمتع وانى غير كل الاولاد لا اعلم لماذا


بابا طلب منى زمان انى ابقى اجنماعى جدا فبرغم كل هذه الكراهية الشديدة اتعامل باجتماعية:
كى لا اتالم ثانية اقبل انهم كل الناس يرفضونى اسهل من توقع الرفض
و انى لن اسمح لاحد ان يتجرأ و يتعدى عن حقوقى ساسيطر على كل الناس يواء بالعنف او بالمحبة الزائدة
اى شخص ساريه انى قوىىىىىىىىىىىىىىىىىى
كنت اتصيد الشخص المسيطر على المجموعة و المؤثر و اتعامل معه بطريقة قوية جيدة فيحبنى فيتاثر باقى المجموعة برأيه
او العكس اظهر عنفى و قوتى للمؤثر فيخاف باقى المجموعة
ده بطريقة غير واعية
اتوقع دائما اكثر الافكار سلبية لكن اتصرف بايجابية
دائما اشك فى نفسى و فى ما افله لان الشك فى نظرى سيجعلنى انجز باتقان اشك عن قصد


التناقض فى حياتى:

1-لابد ان اثق فى نفسى جدا امام الناس >< لابد ان اشك فى نفسى جدا و فى كل شيئ لانجز الاشياء باتقان خاصة عند وجود مشاعر الانفصال لان المراجعة الشديدة تجعل الناتج افضل و لانى لن اسمح لنفسى بان تخطئ ثانية و انى اخاف من الخطأ
2-لابدان احب الناس جدا ليحبوننى اقدم مشاعر محبة >< لابد ان تكره الناس جدا لانهم اذوك و لم يحموك و لا تسمح لشخص ان يتعدى حدوده كى لا يتعود عليك و يهينك
3-لازم اعلم الناس الادب و انا مين و امسح بيهم الارض فيعرفوا قيمتى بعد كده ندخل فى علاقة محبة لاننا احنا زى بعض
4-انا حقير عند نفسى و احتقرها لانى ملتزم>< لكن لابد ان يحترمنى الناس للاخر لانى محترم و ساجعلهم يدركون قيمتى و يرفعونى و يسجدون لى
5-احب الوجود مع الناس<> لكنه ضغط رهيب بكرهه

6- احتقر نفسى و اكرها>< و ذلك لمصلحتها و محبة لله 7
- انا ناجح جدا>لكنى ارى نفسى فاشل لانجح اكثر
8 ابهدل الناس>لكن بحبهم
9-انا مصدر ثقة للناس>< لكن مصدر شك دائم فى نفسى
10-قمة الاخترام لنفسى هى كراهيتها و معاقبتها و تعذيبها
11- لو الكون كله حبك يا نفسى انا هكرهك و ده عقابك و ده لانى بحب ربنا


0 التعليقات:

إرسال تعليق